Duben 2011

Labutě - 2.část

29. dubna 2011 v 8:21
Přináším poslední fotografie labutí z rybníku Šibeňáku v Jičíně.

Když jsme je přestali krmit, probraly si labuťky peříčka a odplavaly pryč.

Pohled na uhynulé kapry u břehu však nebyl veselý.

Labutě a kačeny - 1.část

28. dubna 2011 v 8:28
Labutě už jsem dlouho neviděla, až teď v Jičíně na rybníku Šibeňáku. Náhodou jsme kolem něho projížděli k benzínce, když jsem je v dálce za betonovou zíďkou zahlédla. Táta nám kupodivu zastavil. Když nás labutě spatřily, připluly blíž. Jakoby věděly, že jim neseme dobrůtku. Byly až u břehu, přímo u nás. Krásné, bílé, něžné jako nevěsty. S nimi se přiblížily i kačeny.
Krmili jsme je rohlíkama a měli radost z tak pěkné podívané.

Fotek mám víc, zbytek přinesu zítra.

Hrad a zámek Staré Hrady - 3.část

27. dubna 2011 v 7:40 | Poslední část prohlídky - panské prostory |  Hrady, zámky, města
Na hradech a zámcích mám nejraději panské prostory. Nádherný originální nábytek, porcelán, trofeje či oděv mé myšlenky přehoupnou na chvilku do dávných dob, do pohádky ... Zatímco očima rychle prohlížím každý detail místnosti od podlahy po strop, našponované uši poslouchají výklad historie.

Přestože se tady ve Starých Hradech smělo fotit, nezvládla jsem některé snímky udělat tak dobře, jak bych si představovala. Někde mi vadilo světlo z oken, jinde přede mnou postávali návštěvníci nebo byl vstup do místnosti zakázán a jen ve dveřích se smělo v rychlosti nahlédnout a už už se muselo přejít dál a uvolnit náhled dalším.

I tak jsem však ráda, že se nám výlet vydařil a nějaké snímky na památku mám.

Hrad a zámek Staré Hrady - 2.část

26. dubna 2011 v 8:33 | 2.část - přízemí a sklepní prostory |  Hrady, zámky, města
Staré Hrady patří mezi jedny z mála zámků a hradů, kde se může fotit a ještě k tomu zadarmo.
Díky tomu jsem na ukázku mohla nafotit spoustu snímků. V dnešní části vám ukážu starodávnou kuchyň, koloniál a sklípek, kde se vařila medovina. Možnost malé ochutnávky byla pro nešoféry velmi příjemná.

Dobový koloniál - obchůdek, kde se prodávalo výhradně nejlepší dovozové zboží jako je káva nebo čaj. Už tehdy byla důležitá reklama - plechové, krásně psané malované vizitky lákaly ke koupi. Jsou to ty štítky nad regály, ve vrchní části obrázku.

Tato místnost byla vyloženě kávová. Zde byla ukázka velkého množství nádob na pražení a mletí kávy. Kávová zrna tu byla vystavena v několika mísách a velmi příjemně to tam vonělo.
Na závěr prohlídky prostor v přízemí nám templář nalil malou ochutnávku medoviny. Řidiči utřeli nos.

Poslední částí naší prohlídky bylo první patro - panské prostory. To vám ukáži zase zítra.

Hrad a zámek Staré Hrady - 1.část

25. dubna 2011 v 18:20 | 1.část - tvrz, nádvoří, postavy |  Hrady, zámky, města
O Velikonocích jsme se mimo jiné vypravili také na hrad a zámek Staré Hrady, abychom se podívali, jak se žilo v době císaře Františka Josefa I.
Okruhem 'Hrad a Zámek' nás provázel templář (tj. člen církevního rytířského řádu).

Tvrz Stará pochází z roku 1340. Panstvo ze Staré bylo tehdy nejvýznamnějším rodem v okolí.
Pánů se zde vystřídalo několik. Kolem r. 1573 se původně gotický hrad začal přestavovat na renesanční zámek, největší a nejkrásnější stavbu celého kraje.

Roku 1921 se však zámek stal majetkem československého státu a neopravován začal chátrat. I přes snahu dobrovolných brigádníků byl zámek r.1960 odsouzen k demolici. Díky předsedovi MNV panu Vladimíru Holmanovi, který spolu s několika důchodci a trampskými brigádníky zámek opravovali, k bourání na štěstí nedošlo. Peníze však na další opravy nestačily a tak obec musela zámek prodat.
A tak mají od poloviny r.2007 Staré Hrady nového majitele - manžele Sukovi.
Vnitřní prostory zámku vám ukáži zítra.

Velikonoční mazanec a beránek

21. dubna 2011 v 6:46 Jídlo
Mazanec a beránek patří mezi naše oblíbené neodmyslitelné dobrůtky.
Mazanec dělám kynutý s velkým množstvím mandlí a bez hrozinek, protože ty zrovna nemusíme.
Beránek je v podstatě 'mramorová bábovka'. Vyzkoušela jsem jich podle různých vychválených receptů mnoho, ale jednoznačně u nás zvítězil tento.

Vdolky

20. dubna 2011 v 11:50 Jídlo
Pekla jsem vdolky z bílý mouky,
zdobila je tvarohem,
sousedům se sliny sbíhaj,
cítí je až za rohem.

Jarní výstava ve škole

19. dubna 2011 v 8:17 Velikonoce
Včera jsem si s Míšou byla ve škole prohlédnout jarní výstavu.
Práce všech žáčků se mi moc líbily. Děti jsou velmi tvořivé a šikovné. Hala školy se rozzářila jarem a teplem.

Jarní květy

18. dubna 2011 v 9:06
V jarním kvítí srdce svítí,
nálada se rozjasní
a slova plují do básní ...

Oči v jednom úžasu
pozorují tu krásu
a s vůněmi, co v kol plynou,
chmury v okamžení zhynou.

Velikonoční krasličky

14. dubna 2011 v 8:48 | Moje výroba |  Velikonoce
Tak se nám to sluníčkové jaro pořádně pokazilo a chlad a vítr připomíná spíš podzim. To ovšem nic nemění na tom, že Velikonoce už tu máme příští týden a nastává ten pravý čas na kraslice.

V našich končinách nemáme ty pravé malérečky, které by se malbou kraslic zabývaly celý život, jako je tomu zvykem na Moravě. Přesto jsou krasličky pro Velikonoce typické a v obchodech se dají sehnat. Největším sortimentem jsou u nás kraslice různých velikostí a barev z plastu. Na můj vkus už to však ztrácí tu tradici a pointu, kterou velikonoční krasličky ode dávna měly.

Já si velikonoční krasličky maluji sama. Přinášejí mi radost a hezky ozdobí byt.
Nejraději mám kresbu voskem na tmavě hnědý podklad. Jednoduchá barva z cibulových šlupek. Tato nejrychlejší a nejsnadnější technika vypadá velmi pěkně. Barvy se snažím nepřeplácat. Nejhezčí jsou kombinace černá-bílá, hnědá-bílá a červená-bílá.

Malování a drobné dírkování na přírodní světlé vajíčko

Pokus o tzv. madeirové kraslice = bílé dírkované. Žádné zvláštní pomůcky a nářadí k tomu nemám, jen tenký pilníček. Než vydírkuji jedno vajíčko, nejméně pět mi jich praskne. Všechna vajíčka mám kupovaná a bílé skořápky jsou tenčí, než hnědé.

Věnce do okna. Žlutá barva je koupená barva na vajíčka v sáčku. Velmi šaptně drží, mnohdy je výsledek barvení flekatý.

Strakatá směs v ošatce

Zdobená kraslice.

Náhodný vetřelec

11. dubna 2011 v 13:37
Když jsem dneska věšela prádlo a strčila ruku do kyblíka s kolíčkama, cosi mi zabzuželo pod prsty. Pěkně jsem se lekla. Ukázalo se, že za barvičkami zabloudil čmelák. Vysvobodila jsem ho ze zajetí a pustila ven.

Vůně jara

10. dubna 2011 v 12:44
Jaro je krásné roční období. Všechno se probouzí, kvete a voní, já ho považuji za start do nového roku.
Včerejší sobota pro mne byla dnem jarního pohybu doma i u babičky na zahrádce. Plevelení půdy a příprava záhonů nepatří mezi atraktivní záběry, proto jsem je ani nedělala, ale sluníčko a květy všeho druhu dají dobré náladě ten správný šmrnc.

Palačinky vždycky bodují

7. dubna 2011 v 20:44
Se včerejší 'zdravou' výživou jsem u dcery neuspěla, tak jsem si u ní dnes napravila reputaci. K obědu sladké palačinky a ke svačince pudink nikdy neodmítne.

Kopřivová nádivka

6. dubna 2011 v 18:08 Jídlo
Že jsou kopřivy léčivé se všeobecně ví, slyšíme to ze všech stran. Ovšem používat je jako potravinu už každý neumí. Já mezi ty trdla patřím.
Dneska jsem se však rozhodla pro změnu, zašla na sběr a k obědu uvařila kopřivovou nádivku s bramborama a mrkvový salát s velkým množstvím šťávy. U starší dcery jsem však nepochodila, že prý jsou všechna zdravá jídla hnusná.