Janské Lázně - Černá hora

28. července 2011 v 19:06 | Moje túra a snímečky |  Na horách

Janské Lázně jsou klidné lázeňské městečko (jediné na české straně Krkonoš) proslulé na celém světě díky úspěšné léčbě pohybového ústrojí a současně druhým nejlépe hodnoceným lyžařským střediskem v České republice.
První historické záznamy o léčivém prameni a první lázeňské budově spadají až k letopočtu 1480.

Městečko se rozkládá na úpatí Černé hory, na jejíž vrcholek vede přímo z města kabinová lanovka. Pro návštěvníky je tu k dispozici též lázeňská promenáda, Kolonáda, možnost výletů po okolí jak pěšky, tak i po cyklostezkách. Především ty se v našich horách poslední dobou hodně rozmohly.

I my jsme si právě takový výlet naordinovali. Z náměstí Velké Úpy jsme se autobusem svezli 15 km do Janských Lázní, kde jsme si nejprve krásné náměstíčko prohlédli.

Automatická meteorologická stanice meří a zobrazuje aktuální hodnoty teploty, tlaku a vlhkosti vzduchu.

Nádherný udatný Krakonoš vytesaný z kamene.

Z malé historky, která se nám v Janských Lázních přihodila, jsme se málem všichni počůrali smíchy.
To se takhle procházíme, obdivujeme všechnu tu krásu a najednou jedna prohlížející si nás paní povídá manželovi: "Jéééjda, to je ale šikovný tatínek. Tak sám se stará o tři děti....." Nemohli jsme se nikdo udržet a vybouchli jsme smíchy. Paní se lekla, zadívala se na mne a dodala tázavě: "Ahááá, to vy jste maminka?"

Potom jsme se pěšky vydali na vrchol Černé hory - 1299 m.n.m., kde jsme si prohlédli televizní vysílač a rozhlednu Panorama. Po druhé straně kopce jsme se přes černohorské rašeliniště vrátili zpátky do chaloupky. Celá trasa byla dlouhá přibližně 13,5 km.
Ono se to nezdá, ale vrátili jsme se ušlapaní a unavení. Přestože nebyl žádný hic a na vrcholu to pěkně foukalo s teplotou 9°C, chodidla mě pálila jak rozžhavená plotýnka.

Černá bouda, svačinka s odpočinkem pod Černou horou

Moderní kabinová lanovka z Janských Lázní na Černou horu je dlouhá 2600 m s 59. kabinkami.

Rozhledna Panorama. Původní stožár staré lanovky z r. 1928 byl zrekonstruován na rozhlednu r. 1997. Na vyhlídkový ochoz do výše 21m vede 106 schodů (celková výše rozhledny je 25,7m). Odkud je za dobrého počasí výhled na panorama Krkonoš a českou kotlinu, Jeseníky, Orlické hory, Českomoravskou vrchovinu, dominanty Českého ráje i sousedního Polska.
Odtut jsou také snímány živé ranní záběry panoramat na ČT2.

Televizní vysílač Černá hora stojí jen několik metrů od vrcholové kvóty Černé hory a dominuje z dáli oblé lesnaté siluetě. Slouží k vysílání signálů ČT1, ČT2, stanice NOVA a FM vysílačů celoplošných rádií.
Celková výška věže k nejvyšší anténě je 78,3m. Prostory vysílače nejsou veřejnosti přístupné.

Černohorské rašeliniště (s výhledem na Sněžku) je největší rašeliniště na území Krkonošského národního parku. Leží v sedle mezi Černou a Světlou horou při pramenech Černého potoka. Po částech jeho obvodu vede naučná stezka, největší hloubka rašeliny dosahuje 2,5 m. Stáří odborníci vypočítali na 6 000 let.
Na tomto území roste i řada vzácných rostlin, ke kterým jsem však z dřevěné cestičky nemohla sejít.

Nakonec ještě výhled na Sněžku, který nás při zpáteční cestě dlouho doprovázel. Počasí jsme měli v tento den velmi zamračené. Na pochodování to bylo příjemné, ale k focení by se mi líbila modrá obloha s výrazně lepší viditelností.

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Ema Ema | Web | 28. července 2011 v 21:40 | Reagovat

Oli, to jste si udělali bezva výlet. Z Jánek na Černou horu jsme si před pár lety udělali výšlap s turisťákem.:-) Kašna na námku mi zase připomněla naši spolužačku Věru, jak se v ní procházela.:-D:-D

2 Natty Natty | Web | 29. července 2011 v 13:42 | Reagovat

Jejda Oli, Jánky znám velice dobře, jezdíme do Vesny s vnučkou, takže každý rok si uděláme výlet po této krásné části Krkonoš, lanovkou na Černé hoře jsem byla několikrát, byla jsem v Jánkách i v létě, je tam nádherně. Na rynku je super cukrárna, kde jsme si několikrát zamlsali ;-) Oli, moc hezky jsi připravila povídáníčko a určitě si ještě víc užila výlet - pěkný víkend :-D

3 Oli Oli | 30. července 2011 v 18:40 | Reagovat

[1]: Emi, v Jánkách už jsem byla několikrát a přesto jsem to tam teď nějak nepoznala. :-D Brala bych vývala modrou oblohu, nežli černou, ale aspoň že nelilo, že se šlapalo celkem v pohodě.

[2]: Tak to vidíš, Natty, nějak jsme se tam spolu minuly. :-D :-D Snad příště spolu popijem z léčivého pramene. :-D

4 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 30. července 2011 v 21:42 | Reagovat

Jánské lázně neznám,tedy znám ale nikdy jsem tam nebyla.Výlet jste měli opět super. :-)

5 Hanka Hanka | Web | 31. července 2011 v 21:31 | Reagovat

Oli, v Jánských lázních jsem taky nebyla, vypadá to tam nádherně, jenže je to trošku z ruky na jednodenní výlet. :-? Zatím mi stačí tvoje bezva fotky a povídání.
Příhoda je super! To věřím, že jste se pěkně zasmáli a tobě to může lichotit! ;-)  :-D

6 Oli Oli | 1. srpna 2011 v 17:18 | Reagovat

[4]: :-D

[5]: Hani, to je mi jasný. Však na virtuální výlet vždy zajdeš ke mně a hotovo. :-D A příhoda byla opravdu lichotivá. :-D

7 Tomášek Tomášek | E-mail | Web | 16. listopadu 2011 v 1:38 | Reagovat

Kdybys nebyl hlupákem, nestal by ses medvědem....:-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.